سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علم و دانش روز

صفحه خانگی پارسی یار درباره

نخستین پردازشگر کوآنتومی کامل ابداع شد

Imageبه گزارش ایسنا، این پژوهشگران اظهار داشتند که با استفاده از این پردازشگر منحصر به فرد توانسته اند با کاربرد تراشه ابر هادی، الگوریتم‌های ابتدایی را به کار بیندازند.



دانشمند‌ان آمریکایی موفق به ساخت نخستین پردازشگر کوآنتومی کامل در جهان شدند. به گزارش ایسنا، این پژوهشگران اظهار داشتند که با استفاده از این پردازشگر منحصر به فرد توانسته اند با کاربرد تراشه ابر هادی، الگوریتم‌های ابتدایی را به کار بیندازند. دستاورد جدید که شرح آن در مجله نیچر منتشر شده ،گامی برای تحقق نهایی رویای ساخت یک رایانه‌ کوآنتومی است.
پرفسور رابرت شولکوفت درباره این پیشرفت مهم در عرصه دانش کوآنتومی، اظهار داشت: پردازشگرهای موجود می توانند تنها کارهای بسیار ساده کوآنتومی را انجام دهند که انجام آن با یک هسته، اتم یا فوتون منفرد امکان پذیر است. وی تاکید کرد: اما این اولین باری است که عملکردهای کوآنتومی در یک وسیله الکترونیکی به طور کامل امکان‌پذیر شده است و خیلی بیشتر شبیه به یک میکروپردازشگر معمولی به نظر می‌رسد.
شایان ذکر است که در پردازشگرهای معمولی ذخیره اطلاعات در قالب بیت‌های دیجیتالی صورت می‌گیرد که هر یک فقط دارای ارزش یک یا صفر است، در حالی که در پردازشگر کوآنتومی از کیوبیت‌ها یا بیت‌های کوآنتومی استفاده می‌شود که می‌تواند به طور هم زمان هر دو ارزش یک و صفر را دارا باشد. تیم محققان ییل، پردازشگر جدید را از 2 کیوبیت ساخته اند که هر کدام در واقع از یک میلیارد اتم آلومینیوم تشکیل شده‌است.

Image