سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علم و دانش روز

صفحه خانگی پارسی یار درباره

تشخیص زودهنگام پوسیدگی دندان با استفاده از امواج صوتی

Imageامروزه این پوسیدگی را از تغییرات رنگ دندان یا با استفاده از اشعه ایکس و در مواقع دیگر با وسایل تیز تشخیص می‌دهند که اغلب روش‌های دردناکی هستند یا آسیب‌های غیر ضروری به بافت دندان وارد می‌کنند، اما با تکنیک جدید دکتر وانگ می‌توان به روشی کم تهاجمی‌تر املاح دندان را با استفاده از امواج صوتی که از پالس‌های لیزری تولید می‌شوند، اندازه‌گیری کرد.



پژوهشگران استرالیایی با ابداع تکنیک جدیدی موفق شدند از امواج صوتی برای تشخیص زودهنگام پوسیدگی‌های دندانی استفاده کنند.
به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روش‌های متداول برای تشخیص پوسیدگی‌های دندانی دردناک و آسیب رسان هستند، در حالی که در شیوه جدید این مشکلات وجود ندارد.
دکتر دیوید هسیائو ــ‌ چو آن وانگ از دانشگاه سیدنی و دستیاران وی نتایج این دستاورد جدید خود را در مجله «اپتیک اکپسرس» منتشر کرده‌اند.
دکتر وانگ که این تحقیق را با نظارت پروفسور سیمون فلمینگ انجام داده است، خاطر نشان کرد: ما می‌خواستیم قدرت تعیین کمیت و مقدار متحوای مواد معدنی در مینای دندان را به دست آوریم.
پوسیدگی دندان‌ها با خورده شدن مینای دندان توسط باکتری‌های تشکیل دهنده اسید آغاز می‌شود و در نتیجه از بین رفتن مینای دندان، مواد معدنی از آن خارج می‌شوند که باعث نرم شدن و ضعیف شدن دندانها می‌شود.
امروزه این پوسیدگی را از تغییرات رنگ دندان یا با استفاده از اشعه ایکس و در مواقع دیگر با وسایل تیز تشخیص می‌دهند که اغلب روش‌های دردناکی هستند یا آسیب‌های غیر ضروری به بافت دندان وارد می‌کنند، اما با تکنیک جدید دکتر وانگ می‌توان به روشی کم تهاجمی‌تر املاح دندان را با استفاده از امواج صوتی که از پالس‌های لیزری تولید می‌شوند، اندازه‌گیری کرد.

Image