سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علم و دانش روز

صفحه خانگی پارسی یار درباره

اختراع دستگاه کنترل از راه دور پمپ های آب

Imageدانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون در استان فارس دستگاه کنترل هوشمند حفاظت از راه دور پمپ های آب کشاورزی اختراع کرد.



دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون در استان فارس دستگاه کنترل هوشمند حفاظت از راه دور پمپ های آب کشاورزی اختراع کرد.
به گزارش ایرنا حسین حسنی بلیانی گفت: این دستگاه تا شعاع 20 کیلومتری، فرمان روشن یا خاموش شدن به پمپ های کشاورزی می دهد.

او گفت: این دستگاه بدون ارتباط مخابراتی با یک گوشی همراه، بدون سیم و بدون امکانات مخابراتی، فرمان خاموش یا روشن را به پمپ می دهد.

وی بیان کرد: علاوه بر استفاده خاموش و روشن کردن پمپ کشاورزی، بر روی این دستگاه حسگر (سنسور) نصب شده که به محض سرقت قسمت های پمپ، بلافاصله روی گوشی تلفنی که صاحب پمپ در اختیار دارد، مورد سرقت اعلام می شود و هشدار می دهد بدون این که سارق متوجه شود.

این دانشجو گفت: همچنین حسگری روی این دستگاه نصب شده که با فشار پمپ آب کار می کند و هر وقت احساس شود که فشار آب کم شده، پمپ را از کار می اندازد و یا در صورت بریدن شافت پمپ در اثر کار زیاد یا مشکل فنی، دستگاه قادر است پمپ را خاموش کند و از بروز خسارت جلوگیری کند.

حسنی بلیانی افزود: این دستگاه که با برق 12 ولت کار می کند حدود چهار کیلو وزن دارد.

وی گفت: این دستگاه نوع خارجی ندارد و در مرحله ساخت اولیه یک میلیون ریال هزینه داشت و در صورتی که با حمایت دولت به تولید انبوه برسد، هم، وزن آن را می توان کمتر کرد و هم، بهای آن را به 500 هزار ریال کاهش داد.

وی افزود: از این دستگاه در تمام تجهیزات برقی پالایشگاه ها و نیروگاه ها نیز می توان استفاده کرد.

Image