سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علم و دانش روز

صفحه خانگی پارسی یار درباره

محققان موسسه تحقیقات شیلات، ابزار جدیدی برای محاسبه درصد شکستگی

Imageبه منظور بررسی و محاسبه درصد شکستگی و سفید شدگی کلونی های مرجانی در دریاها وسیله ای به نام "Coral Watch Racket" در موسسه تحقیقات شیلات ایران اختراع شد.



به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی موسسه تحقیقات شیلات ایران، "تیمور امینی راد" کارشناس مرکز تحقیقات شیلات آبهای دور- چابهار وابسته به موسسه تحقیقات شیلات ایران وسیله ای به نام "Coral Watch Racket" را ابداع کرد.
دانشگاه کویینزلند استرالیا این وسیله را به عنوان روش مطالعه جدید مورد تایید قرار داده است.
با کمک این وسیله می توان درصد شکستگی های یک کلونی مرجانی را در کوتاه ترین زمان ممکن محاسبه و ثبت کرد، درصد سفیدشدگی کلنی های مرجانی را که یک عارضه رایج و بسیار مهم در مرجانها محسوب می شود ثبت نمود و به کمک آن شدت رنگ یک کلنی را که بیانگر میزان تراکم جلبک های همزیست با مرجان است، تعیین کرد.
امینی راد در مورد سایر قابلیت های این ابزار گفت: با این وسیله به راحتی و در زمان کوتاهی می توان درصد ترکیبات فیزیکی بستر آبها را که برای مطالعات اکولوژی و بیولوژی ضروری است محاسبه و به درصد بیان کرد.
مزایا و برتری های این روش نسبت سایر روشها نیز عبارت است از: سادگی و راحتی در بکارگیری آن در زیر آب (دارای مانور بسیار بالا در استفاده در محیط کار)، هزینه بسیار پایین در ساخت آن ، سادگی محاسبه و خواندن اطلاعات بدست آمده از این روش، دارای ضریب ایمنی بالا در حفظ و مراقبت از صخره های شکننده مرجانی نسبت به روش های دیگر، افزایش سطح اعتماد داده های بدست آمده نسبت به روشهای دیگر و عدم پیچیدگی در کاربرد ، قرائت و تجزیه تحلیل داده ها.
در حال حاضر این وسیله و متعاقب آن روش مربوطه به عنوان یک وسیله و روش جدید توسط گروه تحقیقاتی دانشگاه کوئینزلند در استرالیا به سرپرستی دکتر "جاستین مارشال" و دکتر" دیو لاگان" مورد تائید قرار گرفته است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

Image